Magyar leiras:

A Hegyvidéki Önkormányzat és a MOM Kulturális Központ közös szervezésében megvalósuló Hegyvidéki Nemzetközi Művésztelep Budapest legrégebb óta folyamatosan működő alkotótábora, amelynek vezetője és szakmai koordinátora 2017-től Kallós Judit, a Hegyvidék Galéria művészettörténésze.

Az évente megrendezésre kerülő művésztelepre tíz-tizenöt, elsősorban festő- és grafikusművész kap meghívást, akik a szűk két hét alatt, megadott tematika szerint alkotnak a XII. kerületben. Az elmúlt négy évben a MOMkultban kialakított ideiglenes műtermekben volt lehetőségük a művészeknek dolgozniuk, korábban pedig a Fülemile úti Ifjúsági Tábor, az egykori Hotel Agro Panoráma, a Csillebérci Szabadidő- és Ifjúsági Központ, valamint Balatonon a Szántódi Ifjúsági Tábor adott otthont a művésztelepnek. A táborban készült alkotásokból egy-egy munka, a művészek felajánlása révén, a Hegyvidéki Önkormányzat, valamint a MOM Kulturális Központ Nonprofit Kft. képzőművészeti gyűjteményét gazdagítja, amely anyag számos kiállítás keretében bemutatásra került a Hegyvidék kiállítóhelyein, valamint külföldön is. Minden évben fontos szempont, hogy a határon túli magyar területeket képviselje egy-egy képzőművész, akik mellett számos magyarországi, valamint nem magyar anyanyelvű, külföldi alkotó is meghívást nyert.

Idén sajnos a koronavírus-járvány miatt nem kerül megrendezésre a XXIV. Hegyvidéki Nemzetközi Művésztelep, de ezzel a kis válogatással szeretnénk az alkotótábor szellemiségét továbbéltetni, művészeti hagyományaira, értékeire felhívni a figyelmet és bemutatni a gyűjtemény egy szeletét az érdeklődők számára.

 

———————————————————————————————————————————–

2011-ben a művésztelep témája az „atmoszféra” volt, de a mostani válogatás nem csak ennek az évnek az anyagából történt. Boda Melinda, Kolmont Enikő és Mario Eiberger festményei William Turner romantikus tájképeinek hangulatát idézik, amelyeken az ég, a levegő és a vízfelületek sejtelmes összeolvadása, valamint ködös, füstszerű, fátyolos festészeti felületek kialakítása figyelhető meg, alkalmazva a reneszánsz idején kialakult „sfumato” technikát. Maria B. Raunio emlékképein, lélektájain tájrészleteket örökít meg, amely motívumok egyre inkább absztrahálódnak, szinte feloldódnak a légies vagy vízszerű hatást keltő, foltszerű háttérben, a tájélmény adta hangulatot, atmoszférát megidézve.

 

A víziószerű, elmosódó felületek, a párás hatást keltő festői megoldások mellett, Füzes Gergely foltszerűen kialakított alkotásán már az impresszionista és posztimpresszionista mesterek technikai újításait alkalmazta a festő, egy sajátos képi nyelvezetet kialakítva, míg Siska-Szabó Hajnalka képein a fénypászmák konstruktívabb megjelenítésével találkozhatunk. Utóbbi festményeken, a gótikus katedrálisokat idéző, a mindent elárasztó, átjáró fény, a prizmaszerűen tördelt sugarak a hangsúlyosak, panteisztikus, spirituális üzeneteket közvetítve. A napsugarakkal, fénnyel tagolt tájak a Szőnyi-kör 1920-as évek első felében készült neoklasszicista festményeivel és grafikáival is párhuzamba állíthatóak.

 

Kiállító művészek

 

BODA Melinda (Magyarország) | Mario EIBERGER (Németország)| FÜZES Gergely (Magyarország) | KOLMONT Enikő (Szlovákia) | Maria B. RAUNIO (Finnország) | SISKA-SZABÓ Hajnalka (Románia)